Strikkefasthed

Strik ALTID en prøve!

Kontroller din strikkefasthed nøje, jo større projekt, jo større udsving kan det betyde!

Prøven skal være en eksakt lille del af projektet – altså i samme garn, med samme mønster og i samme strikkemåde!

Din strikkefasthed er formodentlig ikke den samme når du strikker frem og tilbage – ret og vrangpinde, som når du strikker ret rundt på rundpind!

Strik altid prøven STOR nok! Minimum 40 masker og 40 pinde – der skal være plads til at måle forskellige steder på prøven – og ALDRIG ved kantmaskerne!

Din prøve skal nu behandles som du vil behandle det færdige projekt! Den skal vaskes og tørres og først da, er den færdig til at måle på!

Jeg ved godt det tager en dags tid – men din tålmodighed lønner sig!

Du måler 10 cm i bredden og 10 cm i højden på den færdige prøve.

Tæl hvor mange masker/pinde der er på disse 10 cm.

Hvis du rammer strikkefastheden er alt i orden og du kan strikke dit projekt.

Har du for mange masker på 10 cm strikker du for fast og må prøve med et halvt nr tykkere pinde.

Har du færre masker end strikkeprøven angiver, strikker du for løst og må prøve med tyndere pinde.

Eksempel:

Trøje. Overvidde 110 cm. Strikkefasthed 21 m pr 10 cm.

Hvis din strikkefasthed er 20 masker på 10 cm vil din trøjes overvidde mangle 1 maske pr 10 cm x 11 (11 gange 10 er 110 cm =overvidde) du mangler altså 11 masker. Når strikkefastheden var 20 masker på 10 cm, er din mangel på lige over 5 cm…

Og det er kun med 1 maskes forskel…….!!!

Husk at det ikke er nok at måle strikkefastheden i bredden – det skal også passe med pinde i højden.

2 kommentarer til Strikkefasthed

  1. Birthe skriver:

    Hej, jeg har lige fundet et mønster på en trøje med mønster. Hvordan ville du strikke en strikkeprøve med mønster. Trøjen skal strikkes på rundpind. Ville du slå så mange masker op så de kan være på en lille rundpind.

    • Lone Linnert skriver:

      Hej Birthe.
      Du har fuldstændig ret. Det gælder om at få prøven så “naturtro” som muligt, altså strikkes i det samme garn, i det samme mønster og på de samme pinde som man forventer projektet lavet i. Så i gang med en lille rundstrikket prøve.
      God fornøjelse.
      Lone.